Талыш халгынын тарихи-психолоъи-мяняви портрети
Главная страница. напишите нам
Шящид гардашым Акифин парлаг хатирясиня итщаф олунур

Ф. Ф. ЯБОСЗОДЯ





(Талыш халгынын тарихи-психолоъи-мяняви портрети)

Демяк олар, бцтцн тядгигатчылар талышларын ясасян динж, сакит, садя, са-дялювщ, зящмяткеш, гонагпярвяр, хейирхащ, диндар вя мюмцн, физики жящятдян саьлам вя дюзцмлц, мяняви жящятдян саф вя эюзял яхлага малик олдугларыны вя дюйцшкян олмадыгларыны эюстярирляр. Гейд етмялийик ки, дейилян кейфиййят-ляр талыш тарихи вя етнографийасы иля марагланан бцтцн тядгигатчыларын ясярляриндя якс олунмушдур.
Гядим дюврлярдя талыш халгынын тарихи, дцнйанын яксяр халгларында олдуьу кими, узунсцрян йоружу мцщарибяляр тарихи олмушдур. Лакин бурада бир жящя-тя хцсуси диггят йетирилмялидир. Тарихи фактлар сцбут едир ки, талышларын апармалы олдуглары мцщарибяляр ясас етибариля мцдафия мцщарибяляри ол-муш, яксяр щалларда онлар бу мцщарибяляря зорян жялб олунмушлар. Беля ки, дцнйанын ян гядим халгларындан бири олан талышлар йер цзцндя homo sapiens адлы бир мяхлугун йарандыьы ян гядим йашайыш мяскянляриндян бирини – юз тябии сярвятляри вя эюзял тябияти иля сечилян зянэин вя бярякятли бир торпаьы юзляриня Вятян сечмишляр (Хатырладаг ки, щазырда дцнйада мювжуд олан иглим гуршагларынын 9-у мящз Талышдадыр!). Мящз бу, имкан вермишдир ки, талышлар йашадыглары торпагда динж вя сакит щяйат сцряряк, эюзял тясяррцфат вя бян-зярсиз сивилизасийа йаратсынлар. Йяни, фикримизи даща айдын шякилдя изащ етсяк, беля бир эюзял вя варлы мямлякятдя йашайан халгын башга халгларын торпагларында эюзц вя тамащы ола билмязди. Мцщарибяляр апармагла талышлар йяни бундан эюзял Вятянми тапажагдылар? Онларын ишьал едя биляжяйи щяр щансы бир йад юлкя Талыш дийарындан даща жязбедижи ола билярдими? Ялбят-тя, йох! Аллащ юз сяхавятини бу халга ясирэямямиш вя йер цзцнцн яшряфи олан инсан цчцн йаратдыьы немятлярин ян йахшысыны талышлара бяхш етмишди! Ис-тяр дянизин, истяр даьларын вя мешялярин, истярся дя интящасыз дцзлярин щяр жцр сярвяти онлара мяхсус иди!
ЩАШИЙЯ: Азярбайжанын Лик (Лерик) районунун Иранла сярщяд золаьында Мейдан адлы бир дцзянэащ вардыр. Щямишя орада оларкян эюй отларын цстцня узаныб мави эюйляря тамаша едяр вя гышгырмаг истяйярдим: «Илащи, эюрясян дцнйада бундан да эюзял Вятян олармы?!»
Аллащын дцнйа халглары арасында илк дяфя мящз талышлара эюндярдийи илк сямави дин –зярдцштлик вя илк Аллащ китабы олан «Авеста» (Талыш дилиндя – «Яв щесте!» - «О вардыр!» демякдир) да мящз талышларын бу жцр щяйат тяр-зини тяжяссцм етдирмиш, нятижядя талышларда бир халг кими йухарыда садала-дыьымыз йцксяк бяшяри кейфиййятлярин тярбийя олунуб формалашмасыны шяртляндирмишдир. Гядим Мядонун (тарихи ядябиййатда гядим йунан термино-лоэийасына уйьун олараг, чох вахт «Мидийа» шяклиндя йазылыр) кащинляри – маглар беля бир сакит вя азад щяйаты тяблиь етмиш, талышларда Йарадана инам вя етигад формалашдырмаг йолунда йорулмадан иш апармышлар. Нятижядя та-лышлар дцнйа халглары арасында биринжиляр сырасында дярк едя билмишдиляр ки, Йер цзцндя мювжуд олан щяр шей Аллащын ишидир вя йалныз она мяхсусдур. «Йалныз бир йол вардыр – щягигят йолу. Галан йоллар - йолсузлугдур, щягигят ян бюйцк немятдир», - дейян Зярдцшт пейьямбяр Аллащы Щягигят кими инсанлара тягдим едирди. «Авеста» инсанларын хошбяхтлийини сакит йа-шайышда, ярзаг боллуьунда, севимли арвад вя чохлу ушагларын олмасында, саьламлыг вя узун юмцр сцрмякдя эюрцр, ян важиб гануну ися «торпаьа саьлам тохум сяпмяк» щесаб едир, ону 10000 дуанын охунмасына бярабяр билирди! (Бу щагда эениш мялумат алмаг истяйянляр М. Щашымовун «Гядим Авеста»мыз. (Бу дин тякжя атяшпярястликдирми?)» мягалясини охуйа билярляр. – «Толыши сядо», 1992, 8 май, № 6).
Бцтцн бу щягигятляри дярк едян талышлар чох еркян баша дцшмцшдцляр ки, Аллаща доьру эедян йолу ахтарыб тапмаг вя онун сирляриня вагиф олмаг цчцн садя, динж, отураг щяйат кечиртмяк ла-зымдыр. Буна эюря дя гядим талышларда мцхтялиф дини айинляр вя мярасимляр эениш йайылмышды.
Тяссцфляр олсун ки, талышларын характериндяки бу жцр мцсбят бяшяри кей-фиййятляр, онларын Вятянинин эюзяллийи вя жазибядарлыьы бу халга чох баща баша эялмишдир. Беля ки, тарихин мцхтялиф дюврляриндя илан мяляйян сящра-ларда йашайан, эюз ишлядикжя интящасыз чюллярин гумундан вя гангалдан баш-га бир шей эюрмяйян, юзляри дя гангал хислятли бир чох халглар Талыш тор-паьынын эюзяллийиня даим эюз дикмиш, няйин бащасына олурса-олсун, ону яля кечиртмяйя, онун сярвятляриня сащиб олмаьа чалышмышлар. Бу заман онлар та-лышларын характериндя олан щямин о бяшяри кейфиййятлярдян юз мянафеляри цчцн чох мящарятля истифадя едя билмишляр.
Бах буна эюря дя ясрляр бойу Талыш торпаьы мцхтялиф истигамятлярдян аман-сыз мцдахиляляря мяруз галмыш вя юз Вятянини горумаг цчцн талыш халгы аьыр мцдафия мцщарибяляри апармалы олмушдур. Бу мцщарибяляр щаггында узун-узады сющбят ачмаг мягсядимизя дахил олмадыьындан, биз бурада щямин мцща-рибялярин тарихини тядгиг етмякля эялдийимиз вя тящлилимизи давам етдирмяк цчцн важиб щесаб етдийимиз бязи нятижяляри охужуларын нязяриня чатдырмаьы мягсядямцвафиг билирик.
Айдындыр ки, хцсусиля харижи мцдахиляни дяф етмякля баьлы щяр щансы бир мцщарибя инсанларын динж, яняняви щяйат ахарынын позулмасы, чохлу инсан тяляфаты вя мадди тяляфатла мцшаийят олунур. Мцщарибя жямиййятин саьлам гцввяляринин вя тябии сярвятляринин, йцзилликляр вя минилликляр бойу йара-дылан сивилизасийанын вя мядяниййят абидялярини мящв олунмасына сябяб олур.
Мцщарибяляр талыш халгынын характериндя вя щяйат тярзиндя дярин из бу-рахмышлар Беля ки, онлар:
- талышларын юзцнцмцщафизя инстинктинин мющкямлянмясиня сябяб олмуш-дур. Бу, талыш халгынын щям кямиййят вя щям дя кейфиййят бахымындан юзцнц горуйуб сахламасыны вя эениш тякрар истещсал етмясини шяртляндирмишдир. Беля ки, талышлар ящали артымынын йцксяк темпляри иля щямишя сечилмиш, бунун сайясиндя тарихян гыса мцддятдя юзлярини кямиййят вя кейфиййят бахы-мындан бярпа едя билмишляр. Тясадцфи дейилдир ки, индинин юзцндя дя, хцсу-силя кянд йерляриндя, талыш аиляляриндя ушагларын сайы 10 няфярдян аз ол-мур! Бу жцр артым талышларын щям физики-биолоъи имканлары сайясиндя мцмкцн олур, щям дя бу торпаьын сярвяти ону тямин едя билир.
- талышларда чохларынын гибтя едя биляжяйи бир дюзцмцн формалашмасыны шяртляндирмишдир. Йухарыда артыг гейд етдик ки, Талышлар чох еркян дярк ет-мишдиляр ки, торпаг щеч киминдир, о, Аллащындыр! Щеч ким дцнйасыны дяйиш-диряндя торпаьы юзц иля апармыр. Инсан торпагдан йараныр вя йеня дя гайыдыб торпаг олур.
Буна эюря дя онлар мцхтялиф халгларын нцмайяндяляринин бу торпаьа тяшриф эятирмясиня чох вахт ади бир щал кими бахмыш, онлары тцкянмяз бир тямкинля вя щятта, гонагпярвярликля гябул етмишляр. Бу эялмя халгларла онлар чох тез гайнайыб-гарышмыш, юз зянэин вя бянзярсиз мядяниййятини онлара ашыламыш, беляликля, онларын чох вахт вящши кючяри щяйат тярзиндян отураг щяйата кеч-мяси просесини сцрятляндирмишляр. Бу сябябдян дя бир вахтлар талышларын йа-ратдыглары бир чох мядяниййят вя инжясянят нцмуняляринин сонралар (хцсусиля мцасир дюврдя) бцтювлцкдя Азярбайжанда йашайан халгларын цмуми мядяниййя-ти вя инжясяняти кими, талышларын бир чох адят вя яняняляринин, байрам вя мярасимляринин онларын щамысынын адындан тягдим олунмасыны талыш халгы тябии бир щал кими гиймятляндирмишдир вя инди дя беля гиймятляндирир.
Мясялян, мялумдур ки, мусиги вя нотлар, дцнйа мусиги сянятинин инжиси сайы-лан муьамлар илк дяфя талышлар тяряфиндян кяшф олунмушдур. «Мусиги» сюзц талыш дилиндя «Музыкя» - «Мцй зиккя» - «Телин щарайы», «Муьам» сюзц ися «Мцй ьям» - «Телин гями» демякдир. Гядим «Авеста»нын «гатларына» уйьун олараг, талышларда «Се гат» - «Цч гат», «Чо гат» - «Дюрд гат» вя с. муьам-лары олмуш, онлар бу мусиги сядалары алтында щязин-щязин рягс етмишляр. Ща-зырда бу муьамларын адлары «Сеэащ» вя «Чащарэащ» шяклиндя дяйишдирилмиш вя онлар «Азярбайжан муьамлары» кими тягдим олунмушдур. Талышлар буна гей-ри-ади бир щадися кими бахмамышлар. (Бундан истифадя едян бир чох муьам тядгигатчылары юз ясярляриндя бу мусиги инжиляринин щягигятян мянсуб олдуьу халгын, йяни талышларын адыны чякмяйи беля «унудур», бязян онларын щятта, башга халглара мяхсус олдуьуну иддиа едирляр). Дейилянляр бир чох башга халг мащныларына, рягсляря, дастан вя наьыллара да ейни дяряжядя аиддир. Бу ба-хымдан, Новруз байрамынын Азярбайжанын бцтцн халглары тяряфиндян гейд олунмасы да дедикляримизя бир сцбутдур. Бир вахтлар талышларын Зярдцшт пейьямбярин доьум эцнц кими гейд етдикляри бу мцбаряк байрам щазырда Азяр-байжанда «Бащар байрамы» кими мяшщурдур.
Ислам динини гябул етмякля талышларын Аллаща инамы даща да мющкямлян-миш вя камилляшмиш, бу дцнйада баш верян щадисялярин щамысыны онлар «Ал-лащ йазысы» кими гиймятляндирмишляр.
- талышларда торпаг вя Вятян щисси тарих бойу мющкямлянмиш, щеч бир кянар гцввя онлары бу торпаьы тярк етмяйя мяжбур едя билмямишдир! Ялбяття, бир чох башга халгларда олдуьу кими, талышларда да кючмяляр олмушдур. Беля ки, та-лышлар Шимали Щиндистана кючяряк, орада мяшщур «ИР» (тарихи ядябиййатда гядим йунан мцяллифляринин йаздыгларына уйьун олараг, «Ари» формасында йазылыр, лакин щягигятдя «ир» олмалыдыр) мядяниййятинин ясасыны гоймуш, Месопотамийайа йцрцш едяряк, орада мяшщур «Шумер сивилизасийасыны» йаратмышлар. Исламиййят Талышда йайылан яряфядя онларын бир гисми – Мещ-раниляр сцлаляси Азярбайжанын индики Исмайыллы районунун яразисиня кючя-ряк, орада Эирдман дювлятини йаратмыш вя христианлыьы гябул етмишди («Эирдман» сюзц талыш дилиндя «Гардимон» - «дюндцк» демякдир вя Мещрани-лярин юз дининдян дюндцкляриня вя христианлыьы гябул етдикляриня ишаря-дир). Бундан ялавя, талышлар бир чох славйан вя Авропа халгларынын тяшяккцл тапмасында вя формалашмасында щялледижи рол ойнамышлар.
Бцтювлцкдя ися онлар бир халг кими даим Аллащын онлары хялг етдийи бу тор-пагда гярар тутмуш вя бураны Вятян кими горуйуб сахлайараг, бизляря яманят гойуб эетмишляр.
Эюзял вя зянэин тябият, аьыр щяйат тярзи, амансыз мцщарибяляр вя мцдахиля-ляр талыш халгынын юзцнямяхсус МИЛЛИ МЕНТАЛИТЕТИНИ формалашдыр-мышдыр. Онун сяжиййяви жящятляри ашаьыдакылардыр:
ГРУП ЩЯМРЯЙЛИЙИ ВЯ ДАХИЛИ БАЬЛЫЛЫЬЫН, ГОЩУМЛУГ ЯЛАГЯЛЯРИНИН, ЮЗЦНЦМЦЩАФИЗЯ ИНСТИНКТИНИН ЭЦЖЛЦ ОЛМАСЫ. Башга жцр бу халг щеч вяжщля юзцнц горуйуб сахлайа вя тарихин сынаьындан чыха билмязди. Щятта, индинин юзцндя дя талышлар надир щалларда башга халгларын нцмайяндяляри иля аиля гурар, чох вахт ейни кяндин адамлары анжаг бир-бириня гыз веряр вя онлардан гыз аларлар. Бир чох халгларда йахын гощум-ларла евлянмяк дцзэцн щесаб едилмяся дя, бу щадися талышларда эенлярин узун ясрляр бойу тямиз галмасыны, нятижядя талыш аиляляриндя шикястлик щалла-рынын истисна тяшкил етмясини шяртляндирмишдир.
ДЦШМЯНЧИЛИК ЩИССЛЯРИНИН ВЯ КИН-КЦДУРЯТИН ЗЯИФ ОЛМАСЫ. Та-лышлар онлара гаршы, щятта, ян бюйцк пислик етмиш шяхсляря вя халглара гар-шы чох вахт дцшмянчилик бяслямямиш, аз бир заман мцддяти кечдикдян сонра онлары баьышламышлар. Юз араларында олан кин-кцдурятин юмрц ися ян чох бир ил чякмиш, нювбяти Новруз байрамында унудулмушдур. Беля ки, талышларда индинин юзцндя дя галмагда давам едян эюзял адятя ясасян, Новруз байрамы эцнц бцтцн адамлар бир-биринин евиня гядям басыб онларла байрамлашмалы вя араларында олан нагис щаллары ютян илдя сахламалыдырлар Халг инамына эю-ря, илин сон чяршянбя ахшамы одун цстцндян щоппанан талышлар, бу заман яс-линдя щямин щаллары вя хястяликляри ютян илин одунда йандырмыш олурлар.
Ялбяття, характерляриндя олан бу хасиййятя эюря талышлар чох заман язиййят чякмяли олмуш, чохлары онларын бу кейфиййятиндян юз мякрли ниййятляри цчцн мящарятля истифадя етмишляр! Лакин бунунла щямин кейфиййят талышлар арасында няинки зяифлямямиш, яксиня, эетдикжя даща да эцжлянмишдир.
САДЯЛИК ВЯ АЗА ГАНЕ ОЛМАГ. Г. Ф Чурсинин сюзляри бу бахымдан тягди-рялайигдир. О йазырды: «... Щям ев шяраити, щям либаса, щям дя бцтцн щяйат тярзиня эюря талышлар бюйцк садялик вя аза гане олмагла сечилирляр».
ТЯМИЗЛИК ВЯ ПАКЛЫГ. Истяр зярдцштлцк, истярся дя Ислама дяриндян баьлылыг талышларда дахили вя харижи паклыьа, тямизлийя хцсуси мящяббят тярбийя етмиш, сосиал щяйатын бцтцн сащяляриндя онлар бу жящятя даим бюйцк диггят йетирмишляр. Рус тядгигатчысы Д. А. Кистенев бу щагда беля йазырды: «Талышларын чох касыб олдугларына, бу щагда, щятта, «талыш голыш кими лцтдцр» мясялянин йаранмасына бахмайараг, онларын тялабат даиряси няинки татарлардан, щям дя башга гоншулардан даща йцксякдир: онлар тямиз йашайыр вя тямиз эейинир, гейд олунан халглардан йахшы гидаланырлар».
САДЯЛЮВЩЛЦК. Щяр сюзц вя аддымы Аллащын ады иля башлайан талышлар Йарадана анд ичян щяр бир шяхсин сюзцня дярщал инанмыш вя бунун щесабына да башлары чох бялалар чякмишдир. Намярд гоншулар онлары, щятта, «эиж» ад-ландырмыш, бу садялювщлцйя истещза етмишляр...
ЕЛМЯ ВЯ БИЛИКЛЯРЯ ЩЯДСИЗ МАРАГ. Дини вя дцнйяви елмляри юй-рянмяк, каинатын вя жямиййятин сирляриня вагиф олмаг истяйи та-лышларда щямишя эцжлц олмушдур. Тарихдян бизя талыш миллиййятиндян олан чохлу алим, цляма, философ, рийазиййатчы, астроном, тарихчи, хцсусиля щяким адлары бяллидир. Тякжя беля бир факты гейд едяк ки, XV ясрдян башлай-араг, Азярбайжанын ян мяшщур щякимляри мящз талыш халгынын нцмайяндяляри олмушлар!
АЛЛАЩСЕВЯРЛИК, ДИНДАРЛЫГ. Щяр бир талыш, бязян щятта, кцфр ишля мяшьул олса беля, Аллащ хофу вя горхусу онун цряйиндя олар. «Бисмиллащ» кялмяси онларын дилиндян яскик олмаз, щяр щансы бир иши эюрцб баша вурду-гдан сонра мцтляг «Ялщямдулиллащ» демяйи йаддан чыхармазлар.
70 иллик совет щакимиййяти илляриндя кцтляви атеист тяблиьатына бахмайа-раг, Шимали Азярбайжанда Ислам дининин вя мцсялманчылыьын мящз талышла-рын щесабына горунуб сахландыьы инкаредилмяз фактдыр! М. Ж. Баьыров дюврцндяки амансыз репрессийалара, йцзлярля эюркямли дини алим вя моллала-рын мящв едилмясиня бахмайараг, талышлар йеня дя диндян вя ибадятдян ял чякмямиш, эежяляр щамы йатандан сонра лампа ишыьында ибадятлярини давам етдирмиш (имансыз адамларын талышлар щаггында тез-тез тякрар етдийи «12-дян сонра...» мясяли мящз о вахтлар йаранмышдыр...), дини савадларыны артыр-мышлар. Беляликля, талышлар Аллащын инсанлара эюндярдийи «атеизм» имта-щанындан да цзцаь чыхмышлар!
Талышлара хас олан МЮТЯДИЛЛИК ВЯ ГЕЙРИ-ДЮЙЦШКЯНЛИК кейфиййяти щям дя бурадан иряли эялир. Онларын бу хасиййяти демяк олар бцтцн тядгигат-чылар тяряфиндян гейд олунур. «Талышлар мютядил яхлага, гейри-дюйцшкян ру-ща маликдирляр...» (Н. Зейдлис). « Осторо вя Зуванд мащалларынын сакинляри кими икинжи бу жцр мютядил, гарятляря, оьурлуьа мейл эюстярмяйян халг чятин тапылар. Буна эюря дя талыш сюзцнцн «талыс» («садя») сюзцндян йаранмасы щя-гигятя даща уйьундур» (Д. Илин). «Талышлар мютядил яхлага маликдирляр, го-нагпярвярдирляр, онлар дюйцшкян рущлу дейилдирляр» (П. Ф. Рисс). «Талышлар дюйцшкян чыльынлыьы вя гясбкарлыг мейлляри олмайан сцлщсевяр халгдыр» (Г. Ф. Чурсин). «Талышлар дюйцшкян дейилдирляр, бу щагда бцтцн йерли зийалылар хябяр верирляр... Талышы силащла, щятта, хянжярля эюрмяк бюйцк истисна-дыр...» (Ъурнал «Естествознание и география», 1903, № 9). Нятижядя талыш-лар даим сцлщсевяр бир халг кими танынмыш, инсанлар арасында достлуьун вя яминаманлыьын олмасына сяй эюстярмишляр.
Аллащын шяриятиня сонсуз мящяббятля ямял едян талышлар тарих бойу ганун-пяряст олмушлар. Аллащын ганунларыны позмайан талышлар щюкумят ганунла-рына да дюнмядян ямял етмишляр.
ХЕЙИРХАЩЛЫГ. Ян гядим заманлардан хейирхащлыг щисси талышларда эцжлц инкишаф етмишдир. Гядим «Авеста»дан эялян «Хейирхащ фикир», «Хейир-хащ сюз» вя «Хейирхащ ямял» принсипи онларын щяйат кредосу олмушдур.
ГАРШЫЛЫГЛЫ ЙАРДЫМ ВЯ КОЛЛЕКТИВЧИЛИК. Хейирдя вя шярдя, хош эц-ндя вя дар айагда талышлар бир-бириня гаршы олан нагис щиссляри дярщал уну-дар вя бир-бириня дайаг оларлар. Сон вахтлара гядяр Талышда ев тикмяк бцтцн ижманын иши щесаб олунар, кянд жамааты дястя-дястя имяжилик едяр вя гоншу-нун башладыьы еви тез бир заманда тикиб баша чатдырардылар.
ФЯРДИЙЙЯТЧИЛИК. Щяр бир талыш айрылыгда бир фярддир. Онларын щяр бири коллектив дахилиндя юз фярдиййятини максимум сахламаьа чалышар, мцза-киря олунан мясяляляря щюкмян юз мцнасибятини билдиряр.
ПСИХОЛОЪИ САБИТЛИК ВЯ МЯГСЯДЙЮНЛЦЛЦК. Бу кейфиййятляр талыш-ларда бязян щятта тярслик сявиййясиня йцксялир. Талышлары юз фикриндян дюндярмяк, онлара йени бир идейа гябул етдирмяк бязян олдугжа чятин олур. Бу тярслийин нятижясидир ки, Ислам динини онлара гылынж вя ган эцжцня гябул ет-дирмяк мцмкцн олмушду! «Гылынж мцсялман» ифадяси бу бахымдан талышларын щямин хцсусиййятини чох айдын якс етдирир.
ЗЯЩМЯТКЕШЛИК ВЯ ЯМЯКСЕВЯРЛИК. «Аллащдан бярякят, сяндян щярякят» щяр бир талышын щяйат кредосудур. Онлар эюзял тясяррцфатчы вя якинчидир-ляр. Д. А. Кистенев бу щагда беля йазыр: «Ямяксевярлик вя ону ящатя едян аьыр игтисади вя кянд тясяррцфаты шяраити иля апармалы олдуьу мцбаризя енеръиси зувандлынын (талышын. – Ф. Ф. Я.) характеринин фяргляндирижи яламятидир; анжаг бу кейфиййят сайясиндя о юз тясяррцфатыны идаря едя билир вя лазыми сявиййядя сахлайыр. Зувандлы, демяк олар, ил бойу ишляйир вя истиращят ня олдуьуну билмир: йайда о, даьларда чюл ишляри иля мяшьул олур, пайызын яв-вялиндя ися дцзя, ясас етибариля Талыша енир, бцтцн пайызы, гышы вя йазы йа мешядя аьаж щазырламагла мяшьул олур, йа чарвадарлыг едир, йа да кянддя чялтик тямизлямяли олур; йалныз беля бир йорулмаз зящмят сайясиндя о юз мювжудлуьуну тямин едя билир»... Бу гябилдян олан сюзляря чох китабларда раст эялмяк олар...
ЧЫЛЬЫНЛЫГ. Талышларын характериндяки бу жящят кцтляви характер да-шымаса да, о аз вя йа чох сявиййядя бцтцн талышлара хасдыр. Лакин щяйат си-туасийаларындан асылы олараг, онлар тез юзляриндян чыхыб чыльынлыг етсяляр дя, тез сакитляшярляр.
ЯХЛАГИ ДЯЙЯРЛЯРИН ВЯ АДЯТ-ЯНЯНЯЛЯРИН, АИЛЯ ТЯСИСАТЫНЫН МЮЩКЯМЛИЙИ, АИЛЯЖАНЛЫЛЫГ. Щяр бир талыш ев тикмяк вя аиля гур-маьы, ушаг дцнйайа эятирмяйи вя ону ярсяйя чатдырмаьы юз щяйатынын башлы-жа мягсяди щесаб едир.
Аиля талышлар цчцн мцгяддясдир. Онлар адятян еркян евляняр вя няслин да-вам етдирилмяси гайьысына галарлар.
Паклыг аиля гурмаьын башлыжа шяртидир. Кябинсиз евлянмяйи щеч бир талыш юз аьлына беля эятирмяз. Дцнйяви ниэащ бу заман анжаг вятяндашлыг боржунун йериня йетирилмяси кими гиймятляндирилир.
Д. А. Кистенев йазыр: «Онлар халис аиля щяйат тярзи сцрцрляр. Аиля онларда патриархал дейил, даща фярдиййятчидир; она эюря дя талышын шяхсиййяти да-ща сярбяст вя мцстягилдир,.. Аилянин мцстягиллийи вя ижтимаи-торпаг мцнаси-бятляриндя аиля башланьыжынын цстцнлцк тяшкил етмяси онларын мяишятинин сяжиййяви жящятидир»...
Щяр талыш эянжи аиля гурмаг истядикдя валидейнляринин мяслящятини цстцн тутар вя аьсаггаллар эянж аилялярин архасында жанлы сипяр кими дайаныб ду-рарлар. Бах, буна эюрядир ки, талышларда бошанма щаллары индинин юзцндя дя истисна тяшкил едир!
Щеч бир талыш гожалдыгда онун талейинин нежя олажаьы щаггында фикир-ляшмяз. Щятта, юз доьма ювлады йохдурса да, «халгын» ону сахлайажаьына ямин олар.
Яксяр талышлар «Аллащ яввял гоншума, сонра ися мяня йетирсин» сюзлярини ясас щайат принсипи щесаб едярляр.
Талыш алдана биляр, анжаг хяйанят етмяз. Онларда мясулиййят щисси чох эцж-лцдцр. Достлуг, йолдашлыг, сядагят, хейирхащлыг, миннятдарлыг вя с. яхлаги дяйярляр бизим бу наращат зяманямиздя дя талышларда горунуб сахланмышдыр.
Бир «Ла Илащя Иллялла!» кялмяси чох вахт бцтцн талышлары бир байраг ал-тында, бир мягсяд ятрафында бирляшдирмяйя кифайят едяр. Щяр щансы башга бир байраг алтында онлары бирляшдирмяк жящдляри ися, бир гайда олараг, уьур-сузлугла вя ажы бир истещза иля нятижялянир.
ГАДЫНЛАР талыш халгында вя талышларын щяйатында чох мцщцм йер тутур. «Аиля щяйатына вя аилядя гадынын вязййятиня эялдикдя, бу жящятдян талышлар юз гоншулары азяри тцркляриндян йцксякдя дурурлар» (Г. Ф. Чурсин). Талыш «гадынлары, Даьыстанда олдуьундан фяргли олараг, вящши щяйат сцрмцрляр вя юз гадын мараьыны юдямяк цчцн тез-тез жясарятля сющбятя мцдахиля едирляр. Сифятлярини тамамиля дейил, анжаг онун ашаьы щиссясини, бурунун ужуна илишдирилмиш йайлыгла юртцрляр... Жаван гадынлар юзлярини жинэилтили дя-мир пулларла бязямяйи хошлайырлар» (Ъурнал «Естествознание и география», 1903, № 9).
Талыш гадынлары тарихян юз гочаглыьы вя дюйцшкянлийи иля фярглянмиш, онлар щаггында мцхтялиф яфсаняляр нясилдян-нясля ютцрцлмцшдцр.
Щятта, Ислам дини дя талыш гадынлары иля компромися эетмяли олмушдур. Беля ки, дцнйанын бцтцн мцсялман юлкяляриндя гадынлар чадра юртсяляр дя, талыш гадынлары чадра юртмямиш вя йашмагла кифайятлянмишляр. Бцтцн мцсялман дцнйасында чохарвадлылыг гануни бир щал олса да, талыш гадынынын мющкям ирадяси вя щяйат ешги беля бир щалын Талышда йайылмасына имкан вермямишдир.
ТОРПАЬА БАЬЛЫЛЫГ. Талышлар торпаьа мящяббяти минилликляр бойу юзц-ндя сахламыш вя бу щисси нясилдян-нясля ютцрмцшляр. Щяр бир талыш юз мцлкцнц, торпаг сащясини, щяйятини чох бюйцк сябр вя мящяббятля горуйар, орада эюзял тясяррцфат йаратмаг гайьысына галар. Щяр бир талышын ня бойда бюйцк бир еви олса да, мцтляг юз щяйятиндя кичик дя олса бир «ожаглыг», «тян-дирясяр», «лям» тикяр вя аиля цзвляри эцнцн чох щиссясини бурада кечирярляр. Ода, ожаьа, торпаьа мящяббят талышын эениндядир.
ГУРУБ ЙАРАТМАГ ЯЗМИ. Щеч бир талышы юз щяйятйаны сащясиндя ишсиз дайанан эюрмяк олмаз; онларын щяр бири даим няся гуруб-йаратмагла мяшьул олар. Минилликляр бойу талышлар ясрарянэиз сивилизасийалары мящз бу жцр зящмяткешликля вя тямкинля йаратмышлар. Кючяри вящшилярин атларынын ай-аглары алтында онларын йаратдыглары сивилизасийалар мящв олундугжа, онлар сябрля буну Талейин йазысы кими гиймятляндирмиш вя ейни бир щявясля йени-лярини йаратмышлар. Талыш торпаьында инди дя галмагда олан чохсайлы гала-лар вя йашайыш мяскянляри буна сцбутдур.
Талышлар эюзял сяняткар вя устадырлар. Археолоъи газынтылар заманы бу жцр сяняткарлыьын ашкар едилмиш чох гядим вя зянэин нцмуняляри щазырда дцнйа-нын бир чох музейлярини бязяйир (мяс., Алманийанын Франкфурт музейиндя гя-дим талыш мядяниййяти нцмуняляри айрыжа бир салонда нцмайиш етдирилир). Индинин юзцндя йцзлярля азярбайжанлы аиляляри мящз талышларын тикдикляри ращат вя эюзял сарайларда йашайырлар. Талыш сяняткарлары Азярбайжанын щяр йериндя мяшщурдурлар.
ЖЯНЭАВЯРЛИК ВЯ ЖЯСУРЛУГ. Диониси «Мяскунлашмыш торпагларын тяс-вири» ясяриндя кадусиляри «жянэавярляр» адландырыр. Страбон да бу фикри тясдиг едир вя йазырды ки, онлар «яла жидаатандырлар; даьлыг йерлярдя онлар атларын йериня вурушурлар». Лазым эялдикдя талышларын щядсиз жясурлуг вя жянэавярлик нцмуняси эюстярдиклярини даща бир чох тядгигатчылар хцсуси бир мящяббятля гейд едирляр. «Ерамызын I ясриндя Квинт Курси Руф, IV ясрдя Руфи Фест Авлен, V ясрдя Приссиан вя башга мцяллифляр онларын жясурлуьу, мятаня-ти вя жянэавярлийи щаггында щейрятля йазмышлар» (Барат Гасымов). Гарабаь уьрунда талыш оьулларынын эюстярдикляри (тяяссцф ки, юз лазыми гиймятини алмамыш вя щаггында о жцр щейрятля ясярляр йазылмамыш!) иэидликляр, эцман едирик ки, инди Азярбайжанда щеч ким тяряфиндян даныла билмяз!
МУСИГИ ВЯ ОЙНАГЛЫГ талышларын ганындадыр. Щяр бир той талышлар цчцн бюйцк бир ел байрамына чеврилир вя онлар елликля бурада иштирак ет-мяйи, бу мягсядля мцхтялиф мярасимляр кечирмяйи юзляриня борж билирляр. Онлар эюзял хор тяшкил едяр, ики сырада дцзцлян эялинляр вя гызлар талыш мащныларыны бюйцк бир щявяс вя мящяббятля ифа едярляр (Щазырда Масаллы районундакы «Щалай» ансамблы бу мусиги янянялярини ляйагятля давам вя ин-кишаф етдирир).
МИЛЛИ МЯТБЯХИН ЗЯНЭИНЛИЙИ ВЯ БЯНЗЯРСИЗЛИЙИ. Бу жящят талыш-ларда тякжя мятбях щадисяси чярчивясиндя галмагла баша чатмыр. Милли йемяк-лярин щядсиз бир мящяббят вя габилиййятля щазырланмасы талышларын милли менталитетинин айрылмаз бир щиссясидир. Щяр бир талыш евиня эялян гонаьы ориъинал йемяклярля тяяжжцбляндирмяйи юз боржу билир. Щазырда Азярбай-жанда вя дцнйанын бир чох юлкяляриндя талыш пловлары, гуш вя балыг лявянэи-си, кабаблар вя и. а. мяшщурдур. Тарихин мцхтялиф дюврляриндя Талыша эялян мцхтялиф сяййащлар вя тядгигатчылар милли мятбяхимизин бу жцр нцмуняля-риндян щейрятляндиклярини ифадя етмиш, онлар щаггында сонсуз бир мящяб-бятля йазмышлар!
СИЙАСИ ФЯАЛЛЫЬЫН ЗЯИФ ОЛМАСЫ. Чохминиллик аьрылы-ажылы тарих, узун сцрян амансыз мцщарибяляр, милли дювлятчилийин мцтямади олараг мящв едилмяси вя бярпасы, щазырда йашадыьы там щцгугсузлуг шяраити талышларын сийаси шцур сявиййясинин вя сийаси фяаллыьынын зяифлямясиня сябяб олмуш-дур. Бу эцнцн юзцндя дя Азярбайжанын хцсуси щюкумят идаряляри юз ана дилин-дя йазыб охумаьа, щятта, данышмаьа, мцталия етмяйя имкан вермядикдя, «То-лыш» гязетини охудугларына эюря онлары тягиб етдикдя талышлар йеня дя кол-лектив вя йа фярди гайдада онлара етираз етмяйи вя мцгавимят эюстярмяйи щеч аьылларына да эютирмир, бизя зянэ едяряк, онларын адларыны гязетимиздя щал-ландырмамаьы хащиш етмякля кифайятлянирляр! Бир чох талышлар, хцсусиля кянд йерляриндя, чайханаларда отуруб чай ичя-ичя дцнйанын вя халгын бир чох проблемляри щаггында узун-узады мцбащися етсяляр дя, нювбяти намазын вахты чатан кими, «Аллащ билян мяслящятдир» дейяряк, бунунла юз ишлярини битмиш щесаб едирляр...
P. S. Бу кичик мягалядя мян халгымын тарихи-психолоъи-мяняви портретини тяшкил едян кейфиййятляри охужунун мцщакимясиня тягдим едирям. Юнжя билдирирям ки, бурада йазыланлар, Аллащын кюмяйи иля, эяляжякдя йазмаьы планлашдырдыьым бюйцк щяжмли бир тядгигат ясяринин анжаг тезисляри щесаб олунмалыдыр. Ону да гейд едим ки, бу мювзу иля баьлы бир сыра мят-лябляри «Милли менталитетимиз: «Сонракы аьлын» фажияси» (Бах: «Толыш». 2002, сентйабр, № 9) мягалясиндя артыг изащ етмишдим.
P. S. Мягаляни йазмагда юз дяйярли мяслящятляри иля мяня йардымчы олмуш Щилал Мяммядова юз дярин миннятдарлыьымы билдирирям.

Hosted by uCoz